Nextens | Klantportaal

Nextens | Klantportaal

Wij werken met Nextens als aangifteprogrammatuur voor de aangiftes Inkomstenbelastingen en Toeslagen. Op deze pagina lees je relevante informatie over het Klantportaal, in de vorm van vraag en antwoord? 

Waar kan ik me aanmelden voor het Nextens Klantportaal?

Dat kan niet zelfstandig. Wij melden onze relaties voor wie we de aangifte verzorgen aan.

Wanneer melden jullie relaties aan voor het Nextens Klantportaal?

Dit doen we, de eerste keer, op het moment dat de aangifte is afgerond en klaarstaat voor controle en akkoorderen. Je ontvangt dan zowel van Nextens als van ons bericht. Wanneer we eerder een aangifte voor je hebben gedaan, maar je hebt je toen niet aangemeld voor het portaal, dan doen we dat dit jaar alsnog. 

Wat als ik geen e-mail heb ontvangen met informatie over hoe in te loggen op het Nextens Klantportaal?

Controleer dan eerst of er geen e-mail is je spambox zit. Zit daar ook geen mail in, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan een nieuwe uitnodigingsmail aan je versturen.

Hoe weet ik dat ik ben aangemeld voor het Nextens Klantportaal?

Je ontvangt hierover een e-mail van Nextens, met daarin instructies. 

Waar kan ik inloggen op mijn Nextens Klantportaal?

Je kunt hier inloggen.  

Wat kan ik in het Nextens Klantportaal vinden?

De door ons ingevulde, gecontroleerde en goedgekeurde aangifte kun je hier vinden. Wanneer wij eerder aangiftes hebben gedaan, via Nextens en de Klantportaal, dan kun je deze hier ook terugvinden. Deze zijn te vinden bij het tabblad archief.

Wat kan ik nog meer vinden in het Nextens Klantportaal?

Je ziet dat je stukken kunt uploaden en dat je correcties kunt doorgeven. Op dit moment werken wij hier nog niet mee. We verzoeken dan ook om het Klantportaal alleen te gebruiken voor het controleren en akkoorderen van de aangifte Inkomstenbelasting.

Wat als ik zie dat een (oudere) aangifte nog de status heeft "niet verzonden"? 

Deze status voor oudere aangiftes kun je negeren. Wegens een storing in 2017 in het portal hebben we zelfstandig de aangiftes verzonden, via onze software.

Waarom moet ik inloggen op het Nextens Klantportaal?

Wij vinden het belangrijk dat er een eindcontrole plaatsvindt door onze klanten. Waarmee niet bedoeld wordt dat heel de aangifte gecontroleerd moet worden, maar wel dat er voor het versturen aan de Belastingdienst wordt gekeken of er duidelijk zaken zijn die onjuist of onvolledig lijken te zijn. Op deze manier hoeven wij geen schriftelijke goedkeuring te ontvangen, dit betreft een electronische goedkeuring. 

Wat is mijn inlognaam voor het Nextens Klantportaal

De inlognaam is het mailadres waarop je de mail ontvangt met de melding dat er een Klantportaal is aangemaakt. 

Wat is mijn wachtwoord voor het Nextens Klantportaal?

Het wachtwoord kun je zelfstandig kiezen. Bewaar deze goed en veilig. 

Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten van het Nextens Klantportaal?

Je kunt bij het inlogscherm aangeven dat je het wachtwoord vergeten bent. Je moet je inlognaam ingeven. Je ontvangt daarna op je mailadres een mail met instructies over hoe je wachtwoord te wijzigen.

Moet ik betalen voor het Nextens Klantportaal?

Nee. Er worden bij ons wel kosten in rekening gebracht, maar wij belasten geen aanvullende kosten door voor deze service.

Hoe ziet Hilgersom Financieel Advies & Planning of ik het Klantportaal heb geactiveerd

Wij hebben een overzicht in onze software waarin we de status actief / niet actief kunnen zien. Na het inloggen voor de eerste keer met het zelfgekozen wachtwoord wordt de status aangepast naar actief. 

Hoe wordt Hilgersom Financieel Advies & Planning geïnformeerd dat de aangife door mij is goedgekeurd?

Wij ontvangen in onze software een bericht en ook een e-mail. 

Wat doet Hilgersom Financieel Advies & Planning na het aanbieden van de aangifte?

Wij controleren of een aangeboden aangifte ook door onze relaties is goedgekeurd. Wanneer dit na enige tijd niet is gebeurd, dan ontvangen ze een herinneringsmail van ons. 

Wat als ik het vragen heb over de aangifte zoals ik deze zie?

Stel deze vragen dan per mail aan ons. Het is mogelijk om de aangifte af te keuren. Wij adviseren om eerst te overleggen met ons, alvorens de aangifte af te keuren in het portaal.

Als ik een partner heb, moet deze dan ook zelfstandig inloggen en de aangifte goedkeuren?

Ja. Iedere belastingplichtige heeft een eigen aangifte die goedgekeurd moet worden en moet worden doorgezet. Dit gaat nogal eens mis. Wij controleren, wanneer er partners zijn, of beide de eigen aangifte hebben goedgekeurd en doorgezet

Hoe keur ik de aangifte goed?

Binnen het klantportaal zie je de button "Akkoord" staan bij de aangifte. Er staat ook een vakje bij "Ik heb de aangifte gelezen". Vink deze aan en druk daarna op "Akkoord". Je krijgt dan nogmaals, ter beveiliging, het verzoek om je inlognaam en wachtwoord in te voeren. 

Wat als mijn vraag hier niet is beantwoord?

Neem dan contact met ons op.