Belastingstukken voor hypotheekadvies

Belastingstukken voor hypotheekadvies

Vanwege uiteenlopende redenen vragen steeds meer geldverstrekkers informatie op met betrekking tot de aangifte Inkomstenbelasting. Hier beschrijven waarom dit zo is (kan zijn). Ook beschrijven wij wat we precies nodig hebben. Er is een zekere basiskennis van computers nodig om het onderstaande stappenplan te kunnen volgen. Bel ons gerust voor ondersteuning. 

Redenen voor het inwinnen van informatie over belastingzaken

  • Het vaststellen van overgangsrechten (het vaststellen van de eigenwoningschuld per 31-12-2012)
  • Het vaststellen van eventuele niet uit het BKR blijkende verplichtingen, zoals een DUO-schuld, onderhandse lening of partneralimentatie
  • Het vaststellen van de hoogte van het vermogen op de peildatum (bij aanvraag Starterslening)
  • Het vaststellen van het inkomen / inkomensverloop; controle op dienstverband
  • Het vaststellen of er neveninkomsten zijn of overig onroerend goed in bezit is

De aangifte Inkomstenbelasting - aangifteprogramma

De aangifte Inkomstenbelasting is op te halen vanuit het aangifteprogramma waarmee de aangifte is verricht. Hieronder geven we aan op welke wijze je bij je aangifte kunt komen. Het opvragen van een verrichte aangifte bij de Belastingdienst kan tot 6 weken duren, tijd die er veelal niet is tijdens de bemiddeling van een hypotheekdossier. Heb je een aangifte niet (bijvoorbeeld kwijt / niet opgeslagen / nieuwe computer), vraag je 2 meest recente aangiftes dan tijdig op bij je belastingkantoor. Binnenkort hebben wij een standaardbrief beschikbaar voor dit verzoek.

Stappenplan 1: Via het aangifteprogramma zelf de aangifte als bestand (.txt) opslaan en mailen

Stap 1: Ga naar het aangifteprogramma van het gevraagde jaar. Open dit programma. In het beginvenster staat onderaan de onderstaande balk. Druk vervolgens op printen.

Stap 2: Maak bij het nieuw geopende venster keuzes. Kies "volledige aangifte" en kies "printen naar bestand".

Stap 2b: druk op printen nadat de keuzes zijn gemaakt.

Stap 3: Zoek het aangemaakte .txt-bestand op. Er is .txt-bestand aangemaakt door het aangifteprogramma. Deze wordt opgeslagen op je computer. Je moet nu naar de juiste map toegaan op je computer. Het aangifteprogramma wordt standaard opgeslagen onder "Mijn documenten" op je computer. In deze map zit een submap "Belastingdienst" met daaronder "Aangifte Inkomstenbelasting". Ga naar het mapje toe van het jaar waarvan je een aangiftebestand hebt opgeslagen.

Stap 3a. Vind het aangemaakte .txt-bestand en mail deze naar ons.

Stappenplan 2: Via het aangifteprogramma zelf de aangifte als bestand (.pdf) opslaan en mailen

Stap 1: Ga naar het aangifteprogramma van het gevraagde jaar. Open dit programma. In het beginvenster staat onderaan de onderstaande balk. Druk vervolgens op printen.

Stap 2: Maak bij het nieuw geopende venster keuzes. Kies "volledige aangifte" en kies "printen naar printer" en "afdrukvoorbeeld", zie onder.

Stap 2b: druk op printen nadat de keuzes zijn gemaakt.

Stap 3: druk op printen nadat de keuzes zijn gemaakt, zodat het onderstaande venster opent.

Stap 3a: Druk op print en selecteer je ".pdf-printer" en selecteer een locatie waar het bestand opgeslagen moet worden. Onderstaand een afbeelding van een mogelijke .pdf-printer. Geef het aan te maken .pdf-bestand een duidelijke omschrijving. 

Stap 4: Zoek het aangemaakte .pdf-bestand op en upload deze

Overige mogelijkheden

Het is mogelijk dat een boekhouder, accountant of vriend / kennis de aangifte heeft gedaan. Vraag deze dan bij hen op. Ook kan het zijn dat je de aangifte online hebt gedaan. Wanneer je inlogt bij Mijn Belastingdienst dan kun je daar je aangifte downloaden. Wanneer je het aangifteprogramma niet meer op je computer hebt staan, maar wel de aangiftebestanden, neem dan contact met ons op. Wij hebben vaak de mogelijkheid om de bestanden te kunnen openen en de aangifte voor jou samen te stellen.