De overstapservice

De overstapservice

Het veranderen van bank is voor veel mensen een behoorlijke drempel. De rompslomp die er komt kijken bij het omzetten van alle incasso's is een enorme bron van stress. De overstapservice die is gemaakt door de Nederlandse Vereniging van Banken is een uitkomst. Hieronder leggen we beknopt uit hoe de overstapservice werkt. Omdat veel geldverstrekkers een leuke korting op de hypotheekrente aanbieden wanneer er bij die partij wordt gebankierd is overstappen van bank soms aantrekkelijk. De drempel om over te stappen is door de overstapservice enorm verlaagd. 

Rekeningnummer meenemen mogelijk?

Het is niet mogelijk om de bestaande IBAN over te zetten naar een nieuwe bank, zoals bijvoorbeeld kan bij een telefoonnummer als je van provider wisselt. Dit heeft alles te maken met het unieke aan de bank verbonden nummer. 

Omzetten alle incasso's nodig?

Het is niet nodig om alle incasso's over te zetten. Wanneer je je hebt aangemeld voor de overstapservice krijgen alle incassanten bericht van de oude bank. Het nieuwe IBAN waarvan geïncasseerd moet gaan worden wordt dan medegedeeld. Dit gebeurt over een periode van 13 maanden. Hiermee wordt beoogd dat alle incassanten, of ze nu maandelijks, per kwartaal of jaarlijkse incasseren vernemen dat er een nieuw IBAN is. 

Verschillen tussen de banken

Banken hebben allemaal hun eigen Algemene Voorwaarden. Daarnaast is ook de Gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Banken van toepassing. De Consumentenbond en Moneyview vergelijken regelmatig de voorwaarden van de betaalpakketten voor particulieren. Hieronder is een recente publicatie van Moneyview te vinden. 

Filmpje over de Overstapservice

 

Filmpje van de NVB: wat doet een bank?