Onze werkwijze

Hier beschrijven we stap voor stap op welke manier we je van dienst kunnen zijn. We geven duidelijk aan wat je van ons mag verwachten en wat we van jou verwachten. 

We vinden samenwerken erg belangrijk. Jouw adviesvraag is voor ons vaak het startpunt van een langdurige relatie. Waarbij vertrouwen ook een belangrijke rol speelt. Weten wat je aan elkaar hebt. Elkaar helpen. 

Wij zijn afhankelijk van de informatie die wij van je krijgen om op basis daarvan een goed, passend en duidelijk advies te kunnen verstrekken.

Kennismaking, dossiervorming en oriëntatie

  • De eerste stap is dat we bekend worden met de adviesvraag die er is. We vragen je om ons duidelijk te maken waarover je meer wilt weten. Als je adviesvraag bekend is bij ons, dan maken we daarna een klantdossier aan.

  • We leggen in je klantdossier alle informatie die we al van je hebben vernomen vast met betrekking tot je adviesvraag. Dit klantdossier is de basis voor alle toekomstige werkzaamheden die we voor je verrichten.

  • Het is vaak mogelijk om op basis van beperkte informatie ons toch alvast voor te bereiden op het eerste kennismakingsgesprek. Wanneer de adviesvraag bekend is en bijvoorbeeld ook het adres of de wijze waarop er inkomen wordt genoten kunnen we zelf gegevens verzamelen.

    Denk hierbij aan informatie van het Kadaster, de Kamer van Koophandel, Funda er het WOZ-waardeloket.

  • Voorbereiding op dit gesprek is niet nodig. Het gesprek duurt ongeveer 15 minuten. In ons eerste kennismakingsgesprek, dat vaak telefonisch plaatsvindt, gaan we uitgebreid in op de volgende onderwerpen:

    • Je adviesvraag

    • Je huidige persoonlijke situatie

    • Je huidige financiële situatie

    • Je wensen, eisen en behoeften

    • Je verwachtingen ten aanzien van onze dienstverlening

    Ook leggen we je verder uit wat onze werkwijze is.

    Door veel vragen te stellen krijgen we veel informatie. Ook zijn we in staat om op basis hiervan alle relevante documenten op te vragen.

  • Aan het einde van het kennismakingsgesprek maken we afspraken. Wij reserveren tijd bij collega’s voor de voorbereiding op het adviesgesprek. Door het maken van afspraken kunnen wij waarborgen dat we je tijdig van dienst kunnen zijn op het moment dat je je documenten bij ons hebt aangeleverd.

  • Om voor je aan de slag te kunnen gaan moeten we beschikken over documenten. We vragen alle documenten op die voor ons belangrijk zijn om je van een zo goed mogelijk advies te kunnen voorzien. Welke voordelen dit oplevert, lees je hier.

    Door de juiste vragen te stellen in het kennismakingsgesprek zijn we in staat om een persoonlijke lijst samen te stellen van documenten die je moet aanleveren.

  • Nadat we, gekoppeld aan je adviesvraag, een stukkenlijst hebben samengesteld delen we je klantdossier met je. Je krijgt van ons een e-mail met daarin een link om toegang te kunnen krijgen tot je dossier.

    Na het inloggen kun je aan de slag met het uploaden van de gevraagde documenten.

  • We begeleiden je met de dossiervorming. We vernemen vaak van onze tevreden relaties hoe prettig zij het hebben ervaren dat ze steeds bij ons terecht konden met vragen over de documenten die er aangeleverd moesten worden.

    We hebben op onze website veel uitleg uitgeschreven, we beschikken over checklists, stappenplannen en toelichtingen.

    Het is voor ons net zo belangrijk als voor jou om over de juiste informatie te kunnen beschikken en daarom helpen we je graag.

  • We beoordelen de ingekomen documenten uiterlijk op het afgesproken moment. We lezen de informatie af en leggen dit vast in je klantdossier en onze adviessoftware.

    Bevindingen worden met je gedeeld. Ontbreekt er informatie of is er iets foutief aangeleverd, dan melden we dat.

  • De eerste beoordeling en verwerking van documenten vindt plaats door binnendienstmedewerker. Die is gespecialiseerd in het nauwkeurig controleren van alle documenten.

    Nadat deze collega klaar is, wordt het dossier doorgeleid naar je hypotheekadviseur. De hypotheekadviseur neemt alle informatie tot zich, leest je adviesvraag en zal waar mogelijk zich verder voorbereiden op het oriënterende gesprek.

  • Op het afgesproken moment, op de afgesproken manier vindt het oriënterende gesprek met je hypotheekadviseur plaats. Dit kan bij ons op kantoor of via Teams. Eventueel kan dit ook bij jou thuis, op het werk of elders plaatsvinden.

    In dit gesprek worden de volgende onderdelen doorgenomen:

    • Controleren adviesvraag

    • Doorlopen ingevoerde gegevens huidige situatie

    • Wensen, eisen, behoeften

    • Voorbereid concept uitwerking mogelijke nieuwe situatie

    • Uitleg over alle onderwerpen

    • Varianten op het voorbereide concept

    • Gewenste dienstverlening na het gesprek

    • Onze werkwijze in de bemiddelingsfase

    • Onze kosten

    De wetgever heeft verboden om geen kosten te rekenen voor een financieel advies. Om deze reden benoemen we dit gesprek als oriënterend gesprek. Als we het adviesgesprek zouden noemen, dan moeten we hier direct kosten voor rekenen. Dat vinden wij niet wenselijk.

    Wij willen graag duidelijk maken wat onze toegevoegde waarde is en in dit stadium geen kosten in rekening brengen.

    Omdat we de eerdere stappen hebben doorlopen en uitgebreid de tijd nemen voor het oriënterende gesprek leert de ervaring dat het advies nagenoeg niet afwijkt van de informatie die er wordt besproken in dit gesprek.

    Na afloop van het gesprek worden afspraken gemaakt over de verdere dienstverlening. Wij geven aan wat er van ons verwacht mag worden en wat we van jou verwachten.

    Ook vragen we of het gesprek heeft voldaan aan de verwachtingen die je voorafgaande aan het gesprek ervan had en of al je vragen beantwoord zijn geworden.

    We vinden het belangrijk om na het gesprek op de hoogte gehouden te worden van ontwikkelingen.

De adviesfase

De adviesfase is de fase tussen het oriënterend gesprek en de bemiddelingsfase. In deze fase worden de besproken onderwerpen in de adviesfase definitief gemaakt zodat de producten behorende hierbij bemiddeld kunnen gaan worden. 

  • Na het gesprek maakt je hypotheekadviseur een uitwerking van hetgeen is besproken en maakt hiervan een rapportage aan. Vaak zijn het meerdere berekeningen of varianten. De rapportage wordt verstrekt in je eigen klantdossier. Ons streven is om de uitwerking en rapportage de werkdag na het oriënterende gesprek beschikbaar te stellen.

  • Het verschil per situatie wat er vervolgstappen zijn. Vaak moeten we direct aan de slag. Soms moet er gewacht worden. We maken afspraken over het vervolgtraject. Wij leggen in je klantdossier vast wat we hierover hebben afgesproken.

De bemiddelingsfase

Als we voor je aan de slag mogen om het gegeven advies tot stand te brengen, zijn we in de bemiddelingsfase beland. Ieder advies is anders en daarom is ook ieder bemiddelingstraject anders. 

Hieronder beschrijven we een aantal stappen die er kunnen voorkomen in de bemiddelingsfase. We geven beknopt aan wat je van ons kunt verwachten. Ook geven we aan wat we van jou verwachten. 

    • Ontzorgen en duidelijkheid over het proces

    • Opvragen benodigde (aanvullende) documenten voor de bemiddelingsfase

    • Controleren documenten

    • Aanvragen renteaanbod op het juiste moment

    • Aanvragen verzekeringen

    • Bewaken belangrijke termijnen

    • Bereikbaarheid bij vragen

    • Communicatie met alle betrokken partijen

    • Verzamelen informatie en documentatie

    • Ons informeren over belangrijke ontwikkelingen

    • Vragen stellen als je deze hebt

    • Lezen van verstrekte informatie en documentatie

Na het afsluiten van je hypotheek

We vinden het belangrijk om na het afsluiten van je hypotheek contact te blijven houden. Wat bieden wij jou als onze klant aan: 

  • Je digitale klantdossier met daarin al je afgesloten producten blijft beschikbaar

  • Vragen kun je stellen via je klantdossier

  • We onderhouden je verzekeringen

  • We verzorgen als je dat wilt je belastingaangifte

  • Je kunt een leuke beloning krijgen door onze referentieactie

  • Je krijgt hulp bij renteherzieningen