Het bouwdepot

Het bouwdepot wordt soms ook bouwrekening over verbouwingsrekening genoemd.

Het bouwdepot is een rekening bij de geldverstrekker waarbij de hypotheek loopt. Deze rekening wordt geopend wanneer er sprake is van een gemelde verbouwing. Het begrote bedrag van de verbouwing wordt op deze rekening gestort nadat de hypotheek is ingegaan.

Hieronder kun je de veelgestelde vragen over het bouwdepot en declaraties lezen.

 

Veelgestelde vragen

Waarom een bouwdepot?

Door het aanhouden van een bouwdepot heeft de geldverstrekker zekerheid dat het bedrag wordt gebruikt voor het doel waarvoor er geld is verstrekt. Ook heeft de geldverstrekker zekerheid dat de veronderstelde waardestijging hiermee wordt gerealiseerd.

Hoe werkt een bouwdepot?

Uit de verbouwingsspecificatie is gebleken dat er een verbouwing gepland is en voor welk bedrag. Dit bedrag wordt gestort op een rekening bij de geldverstrekker. Je kunt alleen geld opnemen, declareren, als je het besteedt aan het vooraf gemelde bestedingsdoel. Het bouwdepot is het beste te vergelijken met een geblokkeerde spaarrekening. Het is jouw rekening, maar je kunt niet zomaar aan het bedrag komen. Je moet een declaratie indienen. Deze declaratie moet overeenkomen met wat je van tevoren hebt gemeld aan de geldverstrekker.

Hoe moet je geld declareren uit je bouwdepot?

Het proces van declaratie verschilt per geldverstrekker. Het komt min of meer neer op hetgeen we hieronder beschrijven. Afwijkingen zijn mogelijk. Er moet een (digitaal) declaratieformulier worden ingevuld en ondertekend. Dit kan ook een formulier zijn dat beschikbaar is in de “mijn-omgeving” van de betreffende geldverstrekker.

Hoe ga je om met offertes?

Offertes kunnen niet worden gedeclareerd. Alleen facturen kunnen worden goedgekeurd.

Hoe ga je om met gewenste aanbetalingen, mede in verband met de geldigheid van een offerte en aanbetalingsverplichtingen?

Geld van een bouwdepot komt pas beschikbaar als de hypotheek is gepasseerd en het bouwdepot is aangemaakt. Het is niet mogelijk om eerder te beschikken over geld. We adviseren altijd om pas akkoord te gaan met een offerte van een aannemer als de hypotheek volledig is goedgekeurd. En om goede afspraken te maken over het moment van (aan-) betaling van de werkzaamheden.

Waaraan moeten facturen voldoen?

  • De taal moet in het Nederlands zijn. Soms is Engels of Duits ook toegestaan, dit is afhankelijk van de geldverstrekker.
  • De valuta moet in Euro zijn.
  • Er moet een KvK-nummer zichtbaar zijn op de factuur
  • De leverancier moet bij de KvK een bedrijfsactiviteitenomschrijving hebben die overeenkomt met de werkzaamheden die er zijn verricht
  • De BTW moet zijn gemeld op de factuur

Welke datum moet er op de factuur staan?

De factuur moet zijn van na de datum dat het bindend aanbod van de geldverstrekker is verstrekt.

Wanneer kan ik geld declareren?

Als je bij de notaris geweest bent zal een dag later de hypotheek officieel worden ingeschreven. Bij de geldverstrekker zal er intern een melding gaan naar de afdeling beheer als er sprake is van een bouwdepot. De afdeling beheer zal dan een bouwdepot openen. Hier gaat vaak een aantal dagen overheen. Dit verschilt per geldverstrekker en is afhankelijk van de drukte bij de geldverstrekker. Als het bouwdepot beschikbaar is, dan ontvang je hiervan bericht vanuit de geldverstrekker. Als de geldverstrekker werkt met een “mijn-omgeving”, dan moet je wachten totdat je de inloggegevens hiervan hebt ontvangen. Pas daarna is je bouwdepot beschikbaar.

Hoe werkt de rentevergoeding over een bouwdepot?

Op het saldo in het bouwdepot ontvang je een rentevergoeding. De hoogte hiervan is afhankelijk van de voorwaarden van de geldverstrekker en de hypotheekrente die je betaalt. Per maand wordt gekeken naar het (gemiddelde) saldo en hierover krijg je rente vergoed. De rente wordt bijgeschreven op het saldo van het bouwdepot.

Is het mogelijk om de rente die er wordt ontvangen op het bouwdepot te ontvangen in plaats van dat deze wordt bijgeschreven op het bouwdepot?

Dit verschilt per geldverstrekker. Als dit gewenst is, neem dan contact met ons op.

Wat is het verschil tussen een bouwdepot en een verduurzamingsdepot?

Sommige geldverstrekkers kiezen ervoor om het bedrag dat er is begroot voor verduurzamingsmaatregelen op een apart bouwdepot te plaatsen. Dit heet dan een verduurzamingsdepot of vergelijkbaar. Er is feitelijk geen verschil in de werking ervan. Waar je hier leest over bouwdepot mag je dan ook overal verduurzamingsdepot lezen. Het verschil zit in het toegestane opnamedoel.

Hoe lang is het bouwdepot beschikbaar?

Dit verschilt per geldverstrekker. Dit is tussen de 6 en 24 maanden. Soms is verlengen mogelijk. Wel kunnen er dan andere condities gelden. Bijvoorbeeld dat er geen rente meer vergoed wordt op het aanwezige saldo.

Wat gebeurt er met een overschot op het bouwdepot?

Als de verbouwingswerkzaamheden zijn afgerond dan kun je dit melden bij de geldverstrekker. Het resterende saldo zal dan worden afgelost op de hypotheek. Als de hypotheek bestaat uit meerdere leningdelen kan het verstandig zijn om aan te geven op welk leningdeel je het bedrag afgelost wilt zien. Hier kunnen we je in adviseren.

Hoe werkt het met renteverlies tijdens de bouw?

Bij nieuwbouw zijn er vaak “dubbele lasten”. Hiermee wordt bedoeld dat de woning in aanbouw geld kost en ook de huidige woonlasten doorlopen. Het is vaak mogelijk om de rentelasten van de woning in aanbouw mee te financieren. Er wordt dan een bedrag in het bouwdepot geplaatst. Maandelijks wordt er dan uit het bouwdepot een bedrag onttrokken dat gelijk is aan de te betalen hypotheekrente van de nieuwe hypotheek. Soms wordt er hiervoor een apart rentedepot aangemaakt. Het meefinancieren van renteverlies tijdens de bouw is alleen mogelijk bij een nieuwbouwwoning. Bij het onderdeel het kopen van een nieuwbouwwoning staat meer uitgelegd over renteverlies tijdens de bouw.

Wat zijn tips met betrekking tot declaraties op het bouwdepot?

Je mag geen gereedschappen declareren, maar alleen materialen. Zorg er dan ook voor dat wanneer je bijvoorbeeld zelf inkopen doet voor verbouwingswerkzaamheden je een bon / factuur vraagt voor de materialen apart. Een declaratie met daarop gereedschappen zal (gedeeltelijk) worden afgekeurd. Ook kan het leiden tot vertraging van de declaratie. Lees altijd goed de instructies die de geldverstrekker verstrekt op declaratieformulieren of binnen de online-omgeving.

Kan ik een factuur van een leverancier eerder laten uitbetalen?

Het is bij sommige geldverstrekkers mogelijk om een bedrag dat in het bouwdepot zou worden gestort bij het passeren bij de notaris al te laten voldoen. Van belang hierbij is dan dat zowel wij als de notaris hier tijdig vanaf weten. De notaris zal aan de geldverstrekker het verzoek moeten melden. De geldverstrekker moet dan toestemming geven aan de notaris om het bedrag te voldoen. Niet iedere notaris wil hieraan meewerken, omdat het relatief veel extra werk is. Daarnaast is het aantal partijen waaraan ze uitbetalingen mogen verrichten vanuit de voorschriften van de beroepsorganisatie beperkt.

Kunnen jullie zien wat er nog in het bouwdepot zit?

Bij vrijwel geen enkele geldverstrekker hebben wij inzage in het verloop van het bouwdepot. Zo hebben we ook geen inzage in het restant saldo van het bouwdepot. Zelf kun je dit vaak in de “mijn-omgeving” van de geldverstrekker zien.

Wat als ik vragen heb over het bouwdepot (saldo, declaraties, rentebijschrijvingen)?

Dan kun je je het beste richten naar de beheerafdeling van de geldverstrekker. Mocht je vragen aan ons willen stellen, zorg er dan altijd voor dat we over alle informatie en documentatie beschikken waarover je vragen hebt, omdat wij deze gegevens niet ontvangen van de geldverstrekker.

Wat als ik de eerder aangeleverde begroting wil wijzigen?

Dan zal er bij de geldverstrekker een verzoek moeten worden ingediend om deze wijziging te accepteren. Vaak zal de geldverstrekker dan een nieuw taxatierapport opvragen om er zeker van te zijn dat door deze wijziging er geen wijziging in de waarde na verbouwing optreedt. Soms volstaat een verkorte verklaring van de taxateur.

Wat als er sprake is van overschrijding van een onderdeel van de begroting?

Wanneer de overschrijding slechts gering is, zal dit niet vaak leiden tot problemen bij een declaratie. Logischerwijs moet er dan wel rekening gehouden worden dat dit ten koste gaat van de begroting op een ander onderdeel van de werkzaamheden.

Hoe werkt het declareren van zelf betaalde kosten?

Wanneer je zelf kosten hebt gemaakt en de betaling moet aan jezelf worden verricht, dan is het altijd van belang dat je de betaalbewijzen bijvoegt.

Kan ik zelfwerkzaamheid declareren?

Nee, zelfwerkzaamheid, een toekenning van een vergoeding voor zelf bestede tijd, is niet mogelijk.

Hoe kan ik het beste de kosten begroten?

Vaak zijn exacte kosten niet bekend op het moment van begroten. We adviseren altijd om ruim te begroten. Regelmatig blijkt dat tijdens de verbouwing de kosten tegenvallen. En dat er een tekort ontstaat. Het vullen van dit tekort is dan lastig. Het verhogen van de hypotheek voor een relatief laag bedrag is erg kostbaar. En een persoonlijke lening aanvullend moeten afsluiten of de laatste beschikbare vrije middelen gebruiken niet gewenst. Verstandig is daarom om bewust ruim te begroten. Het hoeft niet op. Ruim begroten, zuinig uitgeven. Als alles afgerond is zal het overschot worden afgelost.

Wat als ik wel wil gaan verbouwen maar niet op korte termijn?

Dan adviseren we om een hogere inschrijving te kiezen bij de notaris. Je kunt je hypotheek op het moment dat je wil gaan verbouwen dan verhogen zonder daarvoor naar de notaris te hoeven. Wel zal op dat moment opnieuw het inkomen en het onderpand beoordeeld worden en de verhoging moeten passen in het acceptatiebeleid van de geldverstrekker.

Hoe werkt het fiscaal met een bouwdepot?

De ontvangen rente op het bouwdepot moet worden opgegeven als negatieve rente voor de eigenwoningschuld. Dit houdt in dat de ontvangen rente op het bouwdepot in mindering moet worden gebracht op de betaalde rente. Het saldo van het bouwdepot hoeft niet te worden opgegeven als vermogen in Box III.

Moet ik bonnen bewaren?

Alle bonnen met betrekking tot de verbouwing aan je eigen woning moet je bewaren. Enerzijds vanwege mogelijke garanties of claims op je verzekering. Anderzijds omdat de belastingdienst kan vragen om aan te tonen welke verbouwingwerkzaamheden je hebt verricht en voor welke bedragen. Kun je niet aantonen wat je hebt gedaan, dan zal de belastingdienst mogelijk de hypotheekrenteaftrek niet goedkeuren.

 

Gerelateerde onderwerpen

  • Pagina link 1

  • Pagina link 2

  • Pagina link 3

  • Pagina link 4

Vorige
Vorige

De taxateur en het taxatierapport

Volgende
Volgende

Bankgarantie / waarborgsom